איך Data Science יכול לצמצם את העוני בישראל

ג'יל דרמון, מייסד ויו"ר בורד "לתת", וחבר רשת "מעוז", מרענן את האסטרטגיה של הארגון כדי להמשיך לעמוד בחזית המאבק בעוני בישראל

כשמשהו לא עובד, ברור לכולם שצריך לשנות. אבל האומץ האמיתי הוא לשנות דווקא משהו שמצליח, משגשג ומשנה את המציאות. זהו מהלך השינוי שמוביל ג'יל דרמון, מייסד ויו"ר ארגון "לתת".

25 שנה עברו מאז שארגון "לתת" קם כדי לצמצם את העוני וליצור חברה צודקת יותר. הוא פועל בדרך ייחודית: לא רק חלוקת מזון ומצרכים, אלא שכנוע של הציבור הרחב שהעוני הוא אתגר שמשותף לכולם – ולא בעיה שרק העניים צריכים לפתור.

הארגון הצליח לרתום את כלל הציבור לקחת חלק בהתמודדות עם האתגר: כך למשל, כל מי שקונה בסופר לקראת החגים מתבקש להוסיף עוד מוצר או שניים לעגלת הקניות
שיועברו לחבילות חג לנזקקים, ומי שקונה מנוי לתיאטרון יכול להוסיף כמה שקלים כדי שגם אנשים שאין להם יכולת ייהנו מתרבות.

הרתימה הזו הצליחה: כמעט 300 אלף אנשים התנדבו או תרמו לפעילויות של "לתת" בשנה האחרונה. הפעילות היאבהיקף של 100 מיליון שקל, במסגרת עבודה משותפת עם
כ־ 150 ארגונים שונים דרכם מועברות מאות אלפי חבילות מזון לנצרכים.

"לתת" גם הצליח להשפיע על מדיניות, בין השאר באמצעות פרסום "דוח העוני האלטרנטיבי", המבוסס על מדד עוני שפרסמה חברת ERI המדד מתייחס לא רק למדד רשמי של רמת הכנסה, שבו משתמש הביטוח הלאומי, אלא ליכולת האמיתית של אדם לקבל את צרכיו הבסיסיים – דיור,ביטחון תזונתי, השכלה ועוד.

בשנים האחרונות גם הממשלה התחילה לשנות את גישתה לנושא העוני, וארגונים נוספים החלו לפעול בתחום כדי לקדם את המטרה המשותפת שעבורה קם "לתת". זו היתה נקודת הזמן שבה בחר ג'יל לעצור ולבחון: לאן הולכים קדימה עם הארגון, לאחר שהצלחנו לייצר מהפיכה ביחס הציבורי כלפי סוגיית העוני.

ההתמקדות באסטרטגיה של "לתת" מחייבת, לדעת ג'יל. מדידה של האימפקט של הארגון במציאות. ג'יל מעוניין להכניס לראשונה את עולם ה־ Data Science להתמודדות עם העוני. האתגר: איך מייצרים מדידה מדוייקת של ההשפעה של הפעולות של הארגון בשדה העוני, על מנת לפעול באופן מדויק ואפקטיבי.

במסגרת גיבוש האסטרטגיה, בתהליך " 100 יום", ג'יל לא פעל לבד: כמו שהגישה של "לתת" בהתמודדות עם העוני היתה להפוך את כל הציבור לשותף, כך קרה גם כאן. פורום משותף של הוועד המנהל והדרג המקצועי הבכיר נרתם להערכת המצב הקיים, וגיבש מספר חלופות אסטרטגיות חדשות ויצירתיות.

האסטרטגיה נמצאת בימים אלה בתהליכי אישור ותיקוף פנימיים. וזאת על מנת לשמר את מעמדו של "לתת" כארגון המוביל בהשפעה המדידה לטיפול בעוני בישראל