הבית שלנו, האחריות שלנו

נסרין סקר דסקה, מהנדסת דלית אל־כרמל וחברת רשת "מעוז", לקחה על עצמה אתגר אדפטיבי אמיץ, שנוגע בבטן הרכה של היישובים הערביים ומקשה על פיתוח איכות החיים

בדלית אל־כרמל יש קצת פחות מ־ 6,000 דונם המיועדים לפיתוח ובינוי שהתוכניות שלהם כבר אושרו – מתוכם מצליחה המועצה המקומית לממש 10% בלבד לטובת מבני ציבור ו־י 1% לטובת מסחר לתעשייה לא מצליחים לאשר אף לא דונם אחד.

רק לשם השוואה, במרחק 10 דקות נסיעה משם, שוכנת יקנעם עלית, שאיזור התעשייה שלה מאכלס יותר מ 100- חברות העוסקות במחקר ופיתוח ומייצאות ב־ 5 מיליארד דולר.

המשמעות היא פשוטה: לעירייה אין כסף לתיקון כבישים ומדרכות, אין יכולת להשקיע בגני ילדים ובתי ספר ואין איפה לבנות גני משחקים ופארקים. הפגיעה באיכות החיים של התושבים קשה. ועם הפגיעה הזו החליטה באומץ נסרין סקר דקסה, המהנדסת של יישוב, להתמודד.

אפשר היה להגיד: "דין דלית אל כרמל כדין תל־אביב". אם בתל אביב מפקיעים את החנייה של תושבי רחוב ארלוזרוב למען הרכבת הקלה, אפשר גם בדליה להפקיע שטחים פרטיים של תושבים למען מבני ציבור, תעשייה ומסחר. אבל נסרין הבינה שפתרון כזה, של משחק סכום אפס, לא מתאים ליישוב ומפספס את הרבדים העמוקים של האתגר, שמצוי בלבה של החברה הערבית בישראל. נסרין הבינה שהמונח "מנהיגות אדפטיבית" מתאר הכי טוב את האירוע שבו היא נמצאת: התמודדות עם בעיה סבוכה כמו מאפיינים תרבותיים, כאבים ארוכי שנים ושחקנים שנמצאים בנתק זה מזה בהיעדר שפה משותפת.

נסרין חיפשה פתרון שמחבר את תושבי דלית אל כרמל לבעיה – ולהבנה שהמפתח לפתרון האתגר נמצא גם אצלם בידיים. פתרון שגם יחייב את הרשות המקומית, וגם יבהיר למוסדות המדינה שצריך למצוא פתרונות, המתחשבים בבעיה האופיינית לחברה הערבית כולה ולא רק לדלית אל־כרמל.

נסרין הגיע ל" 100 יום" במטרה לחפש את המרכיב הזה בפאזל, שאיתו תוכל להגיע ליישוב ולחבר את הקצוות. היא גיבשה 3 פורומים רב־מגזריים ביישוב, המורכבים קודם כל מתושבי דליה – נכבדיה, אנשי הדת, והמנהיגות; ממומחים ואנשי אקדמיה, ומלא מעט חברי רשת מעוז שסייעו לה לקדם את הפתרונות מהצד המקצועי.

במקביל לעבודת השטח ובניית הפורומים נסרין גיבשה במהלך העבודה במאיצים סל תמריצים יצירתיים שלצידו סנקציות אפשריות. היא הביאה את הסל לאישורם של מנהל התכנון ומשרד ראש הממשלה כדי לאפשר את יישומו.

עם השלמת בניית הפורומים התומכים והשלמת העבודה מול הממשלה, תצא נסרין תהליך של שיח עמוק מול תושבי דליה, שייתכן ויביא לפתרון ביישוב ואולי אף ביישובים חרים.