העיר היחידה שבה התושבים שמחים לראות יותר דו"חות

התובע העירוני של ירושלים, חיים נרגסי, חבר רשת "מעוז", מוביל את המהלך לשפר את מה שהכי מציק לתושבים ולתיירים: הלכלוך בעיר

"עשרה קבין של יופי ירדו לעולם. תשעה נטלה ירושלים, ואחד כל העולם כולו". עיר הקודש של שלוש הדתות היא מוקד משיכה בינלאומי – 3 מיליון תיירים מגיעים אליה כל שנה, כל מנהיגי העולם מבקרים בה.

אבל לצד היופי, ההדר ונכסי המורשת העתיקים, מי שמסתובב ברחובות נתקל במשהו שלא תראו בפריז, לונדון או וושינגטון: זבל ולכלוך, והרבה. עיר הבירה של ישראל מדורגת במקום האחרון במדד ניקיון הרחובות, לעומת שאר הערים בישראל. גם
התושבים מעניקים לה ציון נמוך בניקיון בסקרי שביעות רצון.

חיים נרגסי, התובע הכללי של העיר, דיפדף בנתוני האכיפה באמצעות דו"חות עירוניים, וגילה נתון שהפתיע אותו: בשנה שחלפה חולקו יותר מחצי מיליון דו"חות חניה בעיר ואפס דוחות ניקיון ותברואה. איך זה מסתדר עם בעיית הניקיון המוכרת של העיר? האם יכול להיות שהעיר מלוכלכת בין השאר כי אין פקחים שאוכפים את הניקיון?

חיים הגיע לליווי של " 100 יום" והחל בתהליך למידה ופיצוח ביניהם שעות של עבודה עם יאיר גולדמן מנהל אגף השפ"ע של לוד ומודל צוות החדשנות של עיירת תל אביב־יפו, וגם עם איתי צחר מנכ"ל עיריית כפר סבא על מיקוד מאמצי עירייה לשירותיות וניקיון.

חיים התחיל לבנות תוכנית בהובלת אגף האכיפה שתוביל את כל השחקנים לקראת תמונת הצלחה של עיר נקייה. הוא התחיל באגף בהוראה ישירה לפקחים לתת יותר דו"חות
בתחומים שהכי הפריעו לתושבים – צואת כלבים, לכלוך בפארקים, זבל שנזרק מחוץ לפחים ומכולות של פוסלת בנייה.

מכמעט 0 דו"חות בשנה, מספרם קפץ ל־ 200 – ורק בחודשיים. זה כנראה המקרה היחיד שבו תושבי העיר מרוצים ומברכים על עלייה במספר הדו"חות.

אבל חיים הבין שלתת דו"חות זה לא מספיק: הם רק כלי אחד בתוכנית, שחייבת להפוך ליעד אסטרטגי של העירייה. אחרי תהליך פיצוח ולמידה חיים גיבש תוכנית פעולה. זה התי חיל בהקמה של קבינט ניקיון בעיר – בהשתתפות אגף האכיפה האחראי על מתן הדו"חות, ואגפי התפעול, תברואה ואיכות השירות. בשלב השני יצאה לדרך תוכנית "שותפים לניקיון" שמערבת גם את התושבים במשימה. עמותה אקטיביסטית ירושלמית והמנהלים הקהילתיים בעיר הצטרפו גם הם למאמץ לשיפור הניקיון בעיר.

המהלך שהוביל חיים "תפס" גם את ראש העיר הנכנס, משה ליאון, שהכריז על ניקיון העיר כיעד אסטרטגי לשנתו הראשונה בתפקיד. קמפיין עירוני תוכן ובקרוב יצבע את כל שלטי החוצות והמודעות העירונית: "עובדים שיהיה נקי". ארגוני חברה אזרחית קידמו אמנה יחד עם תושבים. בשלב הבא תתבצע עבודה במערכת החינוך, כדי לרתום למשימה את השגרירים היעילים ביותר: הילדים.