הקואליציה לחיים טובים בגיל השלישי

חוסאם אבו בכר, מנהל סניף ביטוח לאומי בנצרת וחבר רשת "מעוז", הבין שהאחריות שלו היא לא רק לשלם קיצבאות - אלא גם לשפר את איכות החיים של קשישי נצרת

קשיש שחי בעיר העתיקה בנצרת ונזקק לסיוע דחוף, נמצא בבעיה: באיזור שלו אין קופות חולים או מוסדות אחרים. ייקח לו חצי שעה להגיע למוסד כזה ברגל ובגלל שהמבנה של העיר העתיקה מלא עליות וירידות תלולות והתשתיות מיושנות, קשה להאמין שיצליח לצאת בכוחות עצמו. עם הבעיה הזו החליט להתמודד חוסאם אבו בכר, מנהל סניף הביטוח הלאומי בעיר.

בזכות תוחלת החיים הגדלה, גדל גם שיעורה של הקשישים באוכלוסייה. עד שנת 2035 כמעט יוכפל שיעורם באוכלוסיה של אנשים מעל גיל 65. אבל לצד הבשורה החיובית של התארכות תוחלת החיים, יש לכך גם מחירים. אחת הבעיות המרכזיות שמציקה היא הבדידות – מחקר של מכון ברוקדייל מראה כי 36% מהקשישים מדווחים על תחושת בדידות. זאת לצד בעיות הבריאות וקשיי ההתיניידות, האופייניים לשלב זה של החיים.

בנצרת חיים כיום 80 אלף תושבים, ובעיר העתיקה כ־ 10 אלף – כמעט 10% מתוכם קשישים. רבים מהם חיים בעוני ובבדידות, מסתמכים בעיקר על קצבאות הביטוח הלאומי, ומתקשים להתנייד מחוץ לביתם.

חוסאם הגיע לליווי ב" 100 יום" משום שהבין שכמנהל סניף הביטוח הלאומי, יש לו אחריות גם לאיכות החיים של הקשישים ולא רק לקצבאות שלהם. והוא ידע שלא יוכל לשפר את מצבם לבד. בברכתו של ראש העיר, הוא הזמין שותפים פוטנציאלים
לשולחן עגול רב־מגזרי שינסה לפתח רעיונות לשיפור מצב הקשישים. סביב השולחן ישבו נציגים של ביטוח לאומי, אגף הרווחה בעירייה, המשרד לשוויון חברתי,קופות החולים, חברי מועצת העיר, ארגוני חברה אזרחית ואנשי ציבור מקומיים.

הם בחנו קודם את המצב הקיים: ביצעו ביחד סיור בשטח, בחנו את הבתים שבהם חיים הקשישים ואת התישתיות שמקשות על הנגישות והניידות שלהם. הם בדקו את מצב מיצי הזכויות הקיימות, ולבסוף בחנו את היכולות והמשאבים העומדים לפניהם כדי לשפר את המצב.

אחרי התנעת המהלך ב" 100 יום", החליטה עיריית נצרת להקים גוף עירוני שיהיה אחראי על שיפור איכות החיים בעיר העתיקה. נושא הקישים יהיה אחד הנושאים המרכזיים בטיפולו.