כששירות המדינה פוגש את דור ה-Z

עם כניסתו של נציב חדש לשירות המדינה, ראתה איריס נחמיה, ראש אגף אסטרטגיה בנציבות וחברת רשת "מעוז", הזדמנות להובלת מהלך אסטרטגי לעידן חדש

ניהול ופיתוח הון אנושי היא משימה מורכבת תמיד – ובמיוחד כשמדובר בשירות המדינה. דור ה־ Z נכנס לשוק התעסוקה, ולו מאפיינים ייחודים ודרישות חדשות. מצד אחד נציבות שירות המדינה צריכה להיות תחרותית כדי למשוך את מיטב המוחות של הדור החדש. אבל באותו זמן צריך גם לנהל מקום עבודה שבו נמצאים בו זמנית ארבעה או חמישה דורות.

קחו אתגר של גיוס ומיון לדוגמא: הדור החדש חי את עולם הנטוורקינג ומצפה למצוא את העבודה הבאה דרך חברים, משפחה או הרשתות החברתיות. אבל מה יעשה שירות המדינה שמחויב לשיטת המכרזים, המייצגת את טוהר המידות ועמידה בכללי האתיקה והאמון? איך מיישבים בין המתחים ומצליחים לגייס ולפתח הון אנושי מצוי, ולהבטיח את הפריון והאפקטיביות של השירות הציבורי?

כראש אגף אסטרטגיה בנציבות שירות המדינה, איריס נחמיה, ראתה הזדמנות עצומה עם כניסתו לתפקיד של נציב שירות המדינה החדש, פרופ' דניאל הרשקוביץ. זו היתה הזדמנות ייחודית לקדם תהליך אסטרטגי שיאפשר לנציבות שירות המדינה לפעול
יחד, כנבחרת אחת, אל מול תמונת עתיד ברורה. כך תוכל כל השדרה הניהולית לשים במרכז את הרצון המשותף שהנציבות תהיה רלוונטית, מצוינת ואפקטיבית במציאות של עולם מורכב.

התחנה הראשונה כללה עיצוב תמונת עתיד משותפת של שירות המדינה, אותה פירסם הנציב באופן פומבי. השלב השני כבר דרש לראות את הפערים בין כל השותפים, ולהבין מה תמונת המציאות הנוכחית בעיני בעלי עניין.

מדובר במשימה לא פשוטה, שדרשה אומץ רב מכל המנהלים נציבות. בפעם הראשונה, נערך כנס של הנהלת הנציבות, יחד עם משרדי ממשלה וגופי מטה שותפים, בו נידונו האתגרים של השירות הציבורי בתחום ההון האנושי. יחד, הנציבות ושותפיה, סימנו נתיבים שבהם הנציבות מצופה ויכולה לצמצם את הפערים ולהוביל אל עבר הגשמת תמונת העתיד שהניח הנציב.

בשלב השלישי התכנסה הנציבות כדי לבצע תהליך של רפלקציה על הפערים והציפיות שסימנו השותפים ולמקד את הציפיות שלה מעצמה. המשימה המרכזית הייתה קידום תוכניות העבודה 2019 אך במקביל, כבר הוחלט לצאת להליך אסטרטגי רחב יותר עד שנת 2023 , שיקדם שינויים מרחיקי לכת אשר יובילו אל עבר תמונת העתיד.
ההתכנסות יחד, כנבחרת, לדבר, לשתף ולתאם איננה טריוויאלית. למען האמת, זו הייתה הפעם הראשונה שאגפי הנציבות השונים שיתפו באופן עמוק, אחד את השני, בתוכניות
העבודה שלהם, חיפשו ממשקים ו"שברו סיילו" פנים ארגוני.

התוצאות היו יוצאות דופן. הנציבות, כנבחרת, התמסרה לתהליך עמוק והשיקה עבודה של 5 צוותים אסטרטגיים. הצוותים יטפלו בין היתר, בפיתוח היכולת של הנציבות לייצר מענים לאתגרים אדפטיביים שקשורים בעולם המשתנה כמו גם בשיפור האפקטיביות והרלוונטיות שלה כגוף מטה ליחידות משאבי האנוש בשירות המדינה.

התהליך האסטרטגי רחוק מקו הסיום שלו. נציב שירות המדינה, בעזרתה של איריס והצוות שלה, ימשיך להוביל את השלב העיצובי בחודשים הקרובים ומשם, חשוב לא פחות, ללוות את שלב היישום. הונחה תשתית עם רוח חדשה של תקווה ועשייה.