"מובילאיי" של הכיתה

מה קורה בכיתה של הילד שלכם אחרי שהדלת נסגרת? לא רק אתם לא יודעים, אף אחד לא יודע. וזה פוגע בעיקר במורים: אם אף אחד לא יודע במה הם צריכים להשתפר, אי אפשר לעזור להם כמו שצריך. הסטרט־אפ החדשני של גיל חדש בא לתת לזה פתרון - באמצעות מצלמות חכמות שייכנסו לכיתה

כאשר שחקן הכדורגל מסי עולה על המגרש, מוצמד אליו מכשיר GPS . מצלמה עוקבת אחרי כל צעד שלו: כמה זמן היה בתנועה, מה המרחקים שעשה, כמה זמן שהה באיזורים אפקטיביים. כל הנתונים מעובדים על ידי מחשב, כדי לדעת מה עובד ומה לא. את המסקנות הוא יקבל כמעט מיד אחרי שיירד מהמגרש, כדי שיוכל לשפר כבר במחצית הבאה. ואם הטכנולוגיה הזו קיימת, ועובדת, חשב חבר הרשת גיל חדש, למה לא להשתמש בה כדי לשפר ביצועים במגרש לא פחות חשוב – הכיתה?

יש פער מידע שמעסיק כבר תקופה ארוכה את גיל, ראש תכנית "אקדמיה־כיתה" במכון מופ"ת: מה מתרחש בזירה החינוכית החשובה ביותר – עשרות מיליוני השיעורים בכל שנה בבתי הספר? מה אנחנו יודעים להגיד עליהם? והאם אפשר לעשות את זה טוב יותר?

הכיתה היא המערכת היחידה שמתנהלת כמעט בלי לדעת מה קורה בתוכה. המדינה משקיעה סכומי כסף גדולים בפיתוח מקצועי של מורים. אבל מחקרים מראים שהאפקטיביות לא מספיק גבוהה. הפיתוח המקצועי נעשה באופן זהה לכל המורים, ולא באופן שמותאם לצורך של כל מורה. למרות שבשנים האחרונות הורחבו מענים לסגנונות שונים של המורים, למערכת אין עדיין מידע על המצב של כל מורה, והיא לא יכולה להתאים לו את ההכשרה שהוא זקוק לה.

בנוסף, לא באמת יודעים אם הפיתוח המקצועי של המורה הביא לשינוי בהתנהלות בכיתה. "ברגע שאין ניטור בזמן אמת, אי אפשר לדעת אם הפעולות שאנחנו עושים הן אפקטיביות".

כשהיה בהרווארד, עלה לגיל רעיון לסטרט אפ חינוכי: למה לא לעשות את ה"מובילאיי" של הכיתה? מצלמה שקולטת בזמן אמת ומודדת נתונים אמפיריים, שהוגדרו מראש. הנתונים שייבחרו יהיו כאלה שמהווים אינדיקציה מבוססת מחקר לנושאים שהמורה צריך לשפר. הממצאים יהיו בסיס לניתוח סטטיסטי, שיתן תמונת מצב – ויאפשר לייצר המלצות לשיפור.

מה ניתן יהיה לבדוק למשל? התנהגות של תלמידים: כמה תלמידים קמו ממקומם, הצביעו, דיברו. כמה בנים הרימו את היד, כמה בנות דיברו בשיעור. ברמת התלמיד, אפשר יהיה לייצר תמונת מצב לאורך זמן – ככה שניתן יהיה לראות בזמן משברים או קשיים.

הדבר יאפשר כמובן למדוד את רמת ההוראה. כך למשל, דרך ייחודית למדוד את רמת ההוראה היא לספור כמה שאלות המורה שואל בשיעור, וכמה זמן הוא נותן לתלמידים לענות.

לפי גיל, "מול הנתונים אפשר יהיה להגיד איך להתערב. ככה מייצרים למידה בזמן אמת, כאן ועכשיו".

הרעיון של גיל הוא ללכת קודם לפרוטוטייפ (Prototype), ניסוי של המערכת, לפני שיוצאים לבניית מוצר טכנולוגי יקר. לפי התכנון, המורים שישתתפו בניסוי יצולמו פעם בשבוע, הנתונים ינותחו בזמן אמת, והמורה יקבל דו"ח של מה שקרה בשיעור. על בסיס הנתונים, ייעשה איתם תהליך אימון – והשיפור יימדד. בסוף הניסוי נבדוק את התוצאות שלו והאם הוא אפקטיבי בשיפור יכולות ההוראה.

לצורך הניסוי, יצר גיל שותפות בין הרבה אנשים וגופים: מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך, מנהל מדע וטכנולוגיה, מכון ברנקו וויס, המעבדה לחקר הפדגוגיה באוניברסיטת בן גוריון ועוד. גם נעשתה
בדיקה התחלתית: האם מורים, בתי ספר ומשרד החינוך רוצים ומוכנים שיצלמו אותם? עכשיו גיל נמצא בתהליכי אישורים ותיאומים. ואלו דברים שלוקחים זמן. הוא מבין שההתמשכות היא לא רק מסיבות
ביורוקרטיות: הרעיון מעורר התנגדויות וחששות. "יש הרבה מכשולים, ובראשם השאלה – האם בכלל מערכת החינוך מוכנה להגיד שהיא רוצה להשתפר? יש גם התנגדויות של הורים ומורים החוששים לפרטיות וצנעת הפרט. גיל מודה: "למרות הצלחות מקומיות בתהליך הפיתוח, החוויה היא הרבה פעמים של אי הצלחה או הצלחה חלקית. יש יותר סימני שאלה וסירובים מלחיצות יד וסימני קריאה".

אבל למרות התסכול, הוא מקווה שהניסוי יביא ל־ Proof of concept והשקעה שתאפשר את הפיתוח. "אני מדמיין שנוכל לעשות שימוש ב־ AI (בינה מלאכותית) כדי לגזור תובנות שאנחנו לא יכולים לראות היום מול העיניים. המון תובנות בספורט קרו בגלל ניתוח סטטיסטיקה. למה שזה לא יעזור לנו לשפר גם את החינוך?"

מה למדתי

"מאמרים שנגנזו זה פספוס: לא מספרים על דרך וכישלונות. אנשים הולכים במסלול חסר סיכוי, רק בגלל שניסוי שנכשל לא פורסם. אני נכשלתי המון פעמים בגיוס כספים ושותפים. אני כמו אדיסון שנכשל שוב ושוב, רק שאצלי עוד לא נדלקה המנורה"

ידע זה כוח

"השיעורים של המורה יצולמו וסטודנטים ינתחו אותם על פי 15 מדדי זהב שהמחקר מראה שאם נמדוד ונשנה אותם, תהיה השפעה משמעותית על ההוראה. מדדים אובייקטיבים כמו ניתוח התנועה של המורה בכיתה או
דפוסי שאילת שאלות"

פרקטיקות אמון

בניית פלטפורמות ופורומים

"יש מתח בסטרט אפ בין הרצון לשמור את הסיפור בסודיות או עלטה לבין היכולת לגייס שותפים. זה לא קל, אבל החלטנו לספר לכל מי שרוצה ויכול לעזור לזה לזוז קדימה. זה אומר פגישות, פורומים, כנסים וימי למידה"

להכניס את הקולות הרלוונטים לחדר

"אם המהלך הזה הולך להשפיע על מורים, אז צריך לדבר קודם כל איתם. התחלנו בשיחה עם מורים כדי לברר תפיסות ומחשבות כלפי הרעיון. צריך לברר התנגדויות ולשמוע מאיפה הם באות ואיך אפשר לעבוד איתן"

עבודה מבוססת ידע ונתונים

"קודם מתחילים בפיילוט קטן ורק אם הוא יצליח מרחיבים אותו. אנחנו מבקשים מאחרים להשתפר על בסיס
נתונים, ככה גם אנחנו"