״לעבור לאונליין תוך יום אחד זה מסובך. המורים לומדים איך ללמד – תוך כדי העבודה״

נרית כץ היא מנהלת תחום המתמטיקה של בתי הספר העל יסודיים במשרד החינוך

“כבר שנים שאני עובדת במערכת החינוך, והשבוע היא השתנתה לי מול העיניים. כל מה שהכרנו, כל מה שלמדנו, כל מה שחשבנו, כל מה שידענו – משתנה.
הקונספט הזה של בית ספר, כיתה, מורה, תלמיד – כל שנשמע הגיוני לפני שלושה שבועות, הפסיק לעבוד.

מערכת החינוך הישראלית נאלצת ברגע להתמודד עם שינוי קיצוני. ואנחנו ממציאים את עצמנו ברגע למשהו אחר. אבל האם אנחנו מוכנים לשינוי? מה היכולות שלנו במקום הזה? ואיך בעצם נצליח לייצר תפקיד חדש לנו, למורים, למנהלים, לתלמידים?

עד לפני כמה ימים, התפקיד שלי כמנהלת תחום המתמטיקה של בתי הספר העל יסודיים במשרד החינוך, נראה קצת יותר פשוט: תכלול לימודי המתמטיקה בחטיבות הביניים ובחטיבות עליונות. המשימה שלי היתה לעבוד עם מורים ותלמידים על לימודי המתמטיקה – כדי שיותר תלמידים ילמדו ויקחו חלק במעגל הלמידה והמצוינות הזה.

המשימה שלי מקבלת עכשיו קצת טוויסט. אם אנחנו רוצים שתלמידים ילמדו היום מתמטיקה, ונמשיך במאמצים הגדולים שלנו להגביר את מספר הלומדים ולמנוע נשירה – אנחנו צריכים להתאים את עצמנו. אז כל יום בימים האחרונים אני חושבת לעצמי – איך בעצם אנחנו עושים את זה?

כל הפעילות שלנו עברה עכשיו לאונליין: אנחנו מצלמים באולפנים ומעלים לרשת שיעורים לכל התלמידים מכיתות ז’ עד יב’. בנוסף אנחנו נותנים מענה אונליין למורים, מפעילים מערכת למידה אונליין לתלמידים, מנגישים ידע עם חומרים ותכנים רלוונטיים למורים ולתלמידים, ומתמקדים גם בתלמידים שלומדים עכשיו בלי מסגרת מאורגנת עם מורה. הכל דרך המחשב.

עכשיו אנחנו כבר לא רק מורים למתמטיקה. התפקיד שלנו דרך המתמטיקה הוא לא רק להכין לבגרויות המתקרבות בהכרח  – אלא לשמור על הקיים, לייצר תעסוקה, לתחזק קשר עם תלמידים, להראות שאנחנו כאן.

והתהליך הזה הוא קשה. לעבור לאונליין ביום אחד זה קשה. לא הייתה לנו מוכנה המיומנות הזאת. כדי להעביר שיעור בלמידה אפקטיבית מרחוק, מורה צריך שיהיו לו מיומנויות טכנולוגיות מצד אחד, ואת היכולת להחזיק שיעור מרחוק מצד שני. אם בכיתה המוכרת זה קשה, אז בכיתה וירטואלית, חדשה, בלי קשר עין ושליטה אמיתית – זה קשה עוד הרבה יותר. למרבית המורים – זה תהליך למידה בזמן שהם צריכים להמשיך ללמד.

בימים האחרונים אני עובדת על יצירת מיזם חדש, שמטרתו: ללמוד איך ללמד בצורה היעילה ביותר. לא רק לשמר, אלא גם להמשיך לשפר. אני עובדת על המיזם הזה בליווי של מעוז ובשותפות שנרקמה ברשת עם מכון ברנקו וויס לחינוך והוראה.

החלטנו להתמקד בקבוצות תלמידים, תלמידי כיתה י’ לקראת הבגרות שלהם בשנת הלימודים הקרובה. אנחנו בונים להם מערכת שלמה ללמידה מרחוק – לא רק כדי לתחזק את הלמידה ולשמור על קשר, אלא לייצר מעטפת להמשך למידה רגילה, ממש כאילו היו היום בכיתה.

ויש כמה רגעים לא פשוטים בתוך התקופה המשונה הזו. כשאני עוצרת את עצמי וחושבת: שנייה, איך זה בכלל אפשרי, כל הדבר הזה, מעכשיו לעכשיו? במעוז בנו לי קבוצה שמלווה אותי לאורך הדרך החדשה, לפעמים זה בזום ולפעמים בטלפון. בזכות המחויבות המשותפת של חברי רשת מעוז, קיבלתי צוות מייעץ שעוזר לי לתכנן, לגבש וגם להתפקס על דרך הפעולה.

אני מאמינה גדולה במתמטיקה. אני מאמינה בזה תמיד. כשהילד הפרטי שלי בבית צריך רגע איפוס, אני שולחת אותו אליה – למתמטיקה. אני חושבת שזה נכון תמיד, ובמיוחד בתקופה של הקורונה”.