העסקים שלוקחים אחריות על מוביליות חברתית

מה גורם לעסקים שמתחרים זה בזה על כל עובד, לשתף פעולה בהכשרה של אותם עובדים? הכל בזכות שיתוף פעולה מיוחד שמובילות שרי נוריאל, מנכ"ל ציונות 2000 , ועתר רזי אורן, מנכ"לית קרן "ביחד". ביחד הן מגייסות עסקים שמתמודדים עם חוסר בהון אנושי מיומן ואיכותי, לקחת חלק פעיל בהכשרה. בתמורה העסקים יקבלו עובדים מיומנים - והעובדים יקבלו מקצוע עם שכר גבוה. "ציונות 2000 רואה בעסקים מנוף לצמיחה", אומרת שרי

הם מתחרים עסקיים, לא רק על לקוחות – אלא גם על העובדים המיומנים ובעלי הניסיון. אבל עכשיו העסקים המובילים בתחום המתכת שמים בצד את התחרות, ומוצאים את עצמם מסביב לאותו שולחן – כדי להכשיר ביחד עובדים במקצועות שכל כך חסרים לתעשייה.

שתי נשים אחראיות למיזם הזה 'גלגל התנופה', שעשוי להזניק קדימה תעשיות שלמות: חברות רשת "מעוז" שרי נוריאל, מנכ"לית ציונות 2000, ועתר רזי אורן, מנכ"לית קרן "ביחד־קרן משפחת סטלה ויואל קרסו".

"ציונות 2000 הוא בית שמעריך את התרומה הייחודית של עסקים לצמצום פערים חברתיים", אומרת שרי, "בלי המגזר העסקי לא נצליח לשנות מהותית את מצב הפערים". אלו לא מילים רגילות ממנהלת של ארגון חברתי, אבל זו המשימה שלה: לסייע לעסקים להטמיע תפיסות חברתיות בעבודה העסקית שלהם.

עתר וקרן "ביחד", קרן פילנתרופית ישראלית שהקימו סטלה ויואל קרסו, יזמו והקימו בהצלחה את "מומנטום", שותפות עסקים שנועדה לתת מענה למחסור במכונאי רכב ומאבחנים מיומנים למרכזי השירות והמוסכים. יואל קרסו, יו"ר קרן ביחד, ויו"ר חברת קרסו מוטורס יזם פניה לאיגוד יבואני הרכב ולעמיתיו היבואנים שלכולם כאב משותף: מרכזי השרות שבבעלותם סובלים ממחסור במכונאים. במסגרת הפרויקט, השתתפו המוסכים עצמם בשלב ההכשרה, והוא הפך להצלחה גדולה.

לאחר ההצלחה, עתר הגיעה לשרי עם הצעה: בואי נשכפל את מה שהצליח בענף הרכב גם לתעשיות אחרות, נתרום לקידום התעשייה והפריון, נתמוך בהגדרה מחודשת של אחריות העסקים על הכשרה מקצועית וחינוך טכנולוגי – וגם נייצר מוביליות חברתית למי שיוכשרו למקצוע מבוקש.

המיזם החדש יתן מענה לבעיה ידועה: מחסור של 9,000 הנדסאים ופי שלוש מזה של טכנאים ובוגרי הכשרות מקצועיות מדי שנה. הבעיה היא גם עובדים חדשים ללא ניסיון מעשי שצריכים הכשרה ארוכה. הם מגיעים עם ידע תיאורטי אך חסרים את הידע היישומי, כישורים ומיומנויות שהמפעל צריך. "גם רישיון נהיגה – מתחיל בתיאוריה וממשיך בשלב מעשי".

כדי להכשיר עובד חדש על מכונה צריך להשבית אותה, זה גורר הפסד. יש עסקים שישאלו: מדוע לי להשתתף בהכשרת עובד, שלא בהכרח יגיע אליי ויחזיר את ההשקעה? זה אתגר גדול, "וזאת המשימה שלנו עכשיו".

לחברות הגדולות יש מספיק משאבים כדי להכשיר עובדים ו"לספוג" את זמן ההכשרה של עובד חדש. אבל בזה מפעל קטן או בינוני מתקשה. פה נכנסת השותפות, שבמסגרתה לחברות יהיה חלק בעדכון תכניות הלימוד וההכשרה, בשיתוף פעולה עם כל רצף הגורמים: משרד החינוך, צה"ל, עסקים, האגף להכשרה מקצועית, המכון הלאומי להכשרה טכנולוגית (מה"ט) והמכללות. ויש גם עוד שותפים למהלך כולו, ביניהם משרדי ממשלה, התאחדות התעשיינים, התאחדות בוני הארץ, קרנות פילנתרופיות כמו קרן שמידט וגלייזר, עמותות
כמו עתידים והפורום הכלכלי חברתי.

לפי התוכנית, הדרך להכשרה אפקטיבית היא להעביר את מרבית ההכשרה למעסיק. כך ניתן יהיה לוודא שהיכולות של הלומדים יתאמו לתעשייה. "השינוי הוא לא קוסמטי", אומרת עתר. "זה שינוי קונספטואלי מעמיק: במקום לקבל עובדים שאני מקווה שיהיו מותאמים למה שאני צריך, אני כמעסיק לוקח אחריות על ההכשרה שלהם. זה אומר להשקיע חשיבה, כסף, זמן".

ענף המתכת הוא הראשון בו הוקמה שותפות עסקים, עם איגוד המתכת בהתאחדות התעשיינים. לאחר מיפוי כלל המקצועות, הוחלט להתמקד תחילה במקצועות העיבוד השבבי הממוחשב (CNC), שיש בו צורך בעובדים, פערים בהתאמת ההכשרה הטכנולוגית, ויש לו פוטנציאל להשפעה על מוביליות חברתית.

בשלב הראשון הוקם פורום של 30 עסקים וחברות, בהן "אלביט", "ישקר", "מנועי בית שמש" ועוד. הפורום התחיל לעבוד בצוותי עבודה: חלקן על ההכשרה, חלקן על דימוי וחלקן על קליטה וקידום עובדים. כל הקבוצות מפתחות את התפיסה, את תוכנית העבודה ואת שיטת הפעולה.

במקביל לשותפות עסקים בענף המתכת, קמה בשנת 2019 שותפות עסקים גם בענף הבניה עם התאחדות בוני הארץ והשנה "גלגל התנופה" צפוי להתרחב לעוד שני ענפים. אבל שרי ועתר יודעות שהדרך ליישום עוד ארוכה. "לתפיסה של שותפות כמעט ואין מתנגדים. אבל היישום דורש שינויים – שינוי התנהגות, שינוי נורמות, שינוי מוקדי כח. ושינוי זה קשה"

מה למדתי

"התמונה הגדולה היא שצריך לייצר שיטה. מה שיצליח בענף המתכת, עם התאמות יוכל להגיע לתחום אחר ולעשות שינוי גם בו. העסקים מבינים שהם צריכים להיות חלק מהפתרון, והם יודעים ורוצים לקחת אחריות"

ידע זה כוח

"ערכנו סקר צרכים לפני כניסה לפעילות, להבין איפה הצורך הגדול, ואיפה יש לנו את הערך המוסף להשפיע. רק לשם ניכנס. בקבוצות מיקוד הבנו מה בשוק חושבים על המקצועות שבליבה שלנו, ולא פחות חשוב – איך הם נתפסים על־ידי העובדים שלנו"

פרקטיקות אמון

כללי עבודה ושיח ברורים

"יש שיטת עבודה שלמה שיושבת על הגדרת המשימה המשותפת. דיבור וניתוח האינטרסים ואיפה באמת נפגשים, מה גבולות הגזרה של שיתופי הפעולה ומתי כבר לא מוכנים לשתף פעולה"

בניית פלטפורמות רלוונטיות – פורומים

נבנו צוותי עבודה שיאפשרו לשמוע, ללמוד, להתייעץ ולעבוד ביחד. חלקן על ההכשרה, חלקן על דימוי וחלקן על קליטה וקידום עובדים. כל הקבוצות מפתחות את התפיסה, תוכנית העבודה ושיטת הפעולה