המירוץ לבניית הקומה הבאה של שוק התעסוקה

"הייעוד של תנועת אור הוא איך תיראה ישראל בשנת 2048, כשמדינת ישראל תחגוג 100 שנה. אבל תמיד אמרנו שבכל המשברים שיהיו למדינה עד 2048, יהיו גם הרבה הזדמנויות שאנחנו חייבים למנף.

בשיא הגל הראשון של הקורונה, ביקש איש העסקים מייקל איזנברג, שותף מרכזי שלנו, להיפגש בדחיפות: 'רוני, נפל לי האסימון', הוא אמר. 'הקורונה גרמה גם לי להבין שעם כמה שהחזון שלנו ל-2048 הוא חשוב, אנחנו צריכים גם פתרונות מידיים'.

יצאתי מהפגישה והבנתי שאנחנו חייבים להתחיל לעבוד. עשיתי את הדבר היחיד שאפשר לעשות: הכנסתי את מיטב המוחות לחדר (בעצם, לזום). הצלחנו לגייס 200 שותפים בהתנדבות מלאה, כל מי שאכפת לו הוזמן להצטרף. גייסנו אנשים מובילים ובעלי ניסיון, ביניהם רקפת רוסק עמינח, לשעבר מנכ"ל בנק לאומי, ועדי סופר-תאני, מנכ"לית םייסבוק ישראל. אפילו פרופ' דן אריאלי התנדב אצלנו.

הצוותים החלו בעבודה קבוצתית סביב האתגרים והגישו כמות גדולה של מתווים. התחלנו לעבוד עם מקבלי ההחלטות שיאמצו את המודלים, אבל הרגשתי שזה פשוט לא מספיק. שאם מישהו לא ייקח על עצמו להוציא את התוכניות לפועל – ההמלצות עלולות להישאר כקבצים במחשב.

והמישהו הזה? זה אנחנו. ככה נולד המיזם החדש שלנו "מדינה למופת". מטרתו: להוביל קדימה את שוק התעסוקה הישראלי. יחד עם צוות של 60 שותפים יצרנו תמונת עתיד, גזרנו מתוכה אתגרים והוצאנו קול קורא: "אם יש לך יוזמה שתשנה את שוק התעסוקה הישראלי – במדינה למופת מחכים לך".

 קיווינו להגיע ל-50 יוזמות, ונדהמנו לקבל 302 הצעות. היוזמות היו מאד מגוונות. יוזמה אחת עסקה בשאלה: איך מייצרים קורות חיים שיכללו מידע מעבר לשורות הביוגרפיות היבשות. יוזמה אחרת הציעה ליצור קהילות תעסוקה, בהן מפגישים את המעסיקים, את מחפשי העבודה, ואפילו את האקדמיה. והיו עוד מאות יוזמות מגוונות ויוצאות דופן.

35 יוזמות נבחרו לעלות לשלבים הסופיים של התחרות, מתוכן ייבחרו 2-4 יוזמות מנצחות. המנצחים יקבלו סכום גדול של כסף כדי להתניע את המיזם מיד, צוות מנטורים שילווה אותם לאורך הדרך, וסיוע שלנו ביצירת חיבורים לשטח כמה יותר מהר.

התפקיד שלנו הוא לוודא שהיוזמות שייבחרו לא יישארו על הנייר – אלא ישנו באמת את שוק התעסוקה. ואחד הדברים המשמחים הוא לגלות שההשתתפות בתחרות קידמה גם את מי שלא זוכה. אנחנו בקשר עם מיזמים שלא עברו לשלבים הסופיים, אך מספרים לנו שבזכות התהליך הם דייקו את התוכנית ומתקדמים איתה בעצמם.

בסוף דצמבר נכריז על היוזמות והמנצחות, ונתחיל לעבוד קשה כדי לעזור להן להמריא. ואני מרגיש שעלינו פה על פורמט מנצח, ספרינט: לעבור תוך כמה חודשים מתמונת עתיד גלובלאית לחזון מקומי, לקול קורא ליזמות וליישום בשטח. ואת הפורמט הזה ניישם גם בתחומי הבריאות, התיירות וההשכלה.

גם אנחנו, בתנועת אור, קיבלנו הזדמנות גדולה בקורונה. אנחנו לא רק חושבים לאט ורחוק, לשנת 2048. אנחנו ממשיכים לרוץ, בספרינטים.