"הקורונה היא המתנה הכי גדולה שיכולנו לקבל"

>> להאזנה לפרק הפודקאסט המלא, לחצו כאן.

"הקורונה היא אחת המתנות הכי גדולות שיכלנו לקבל. אני מרגישה שהקורונה היא משהו שעצר אותנו, עצר את הביטחון העצמי המופרז, את הוודאות שהייתה לי, את הדברים שחשבתי שהם מובנים מעליהם, לפעמים את הקיבעון המחשבתי ההתנהגותי.

מה כבר יכול היה לקרות במערכת החינוך וברמה האישית שלי? כלום. מ-2009 אני כבר מנהלת בית ספר, הכל מתחיל אותו הדבר, נמשך אותו הדבר ומסתיים אותו דבר.

 ופתאום הגיעה קורונה וחייבה אותנו לעשות שינוי גם בחשיבה האישית, גם בחשיבה של ההוראה, גם בחשיבה של מנהלת מול צוות. תהליכים שבמצב טבעי היו קורים תוך עשר שנים, פתאום מתרחשים בחצי שנה.

יש הרבה תלמידים שפורחים בסיטואציה הנוכחית, יש המון ילדים שלהיות מול מסך טוב להם, מאפשר להם להתבטא בלי שיראו אותם. פתאום ילדות עם כיסוי ראש יכולות להיות בלי כיסוי ראש בלי כל הדברים שלפעמים כובלים אותן.

אצלנו בחברה הערבית יש ילדים שאין להם אינטרנט – לא בגלל בעיה כלכלית, אלא כי ההורים לא רוצים אינטרנט. ופתאום יש מציאות חדשה. תארו לעצמכם מה זה עושה לאבא, שהתנגד נחרצות שיהיה אינטרנט בבית, כשפתאום הוא מבין שהוא חייב אינטרנט? מה שניסינו שנים לשכנע אותו, ולא הצלחנו – ופתאום זה אפשרי? מה זה יכול לעשות לחברה החרדית למשל?

אז אנחנו מביאים מחשבים לילדים הביתה, ומסבירים לאבא שבלי זה – הילד לא ילמד. יש כמה ילדים שזאת הזדמנות אדירה להוביל לשינוי בחיים שלהם.

המשבר האמתי קורה עם המורים, ואנחנו עובדים קשה מאוד על הצד המנטלי שלהם. אני מוצאת את עצמי שולחת למורים הודעות עם המון אימוג'י, לבבות וקשת בענן. כל יום חמישי אני מסכמת את השבוע, ואומרת 'כל הכבוד על המאמץ, יישר כוח, אני כל כך גאה בכם ובעבודה שלנו'.

אבל הם ממציאים את עצמם מחדש ברמות מרגשות. פתאום אני רואה כמה הם יצירתיים, ואיך כל מורה בחר לעצמו את הדרך להגיע לתלמידים שלו. יש מורים שפתאום משתפים פעולה ביחד. למשל שני מורים להיסטוריה עושים שיעור ביחד, רצועה משותפת. זה דורש מהם יצירתיות, גמישות, שיתוף פעולה.

השאלה האמיתית היא איך אנחנו לוקחים את המתנה הזאת וממנפים אותה למשהו אחר לגמרי, שיקפיץ את מערכת החינוך. במקום להשקיע אנרגיות בלהתנגד, או לחכות שהכל ייגמר, בואו נמציא את עצמנו מחדש.

זו פעם ראשונה שהשטח יכול להשפיע על משרד החינוך. אני חושבת שיש פתיחות היום של משרד החינוך ללמוד מאיתנו. וזאת הזדמנות שלא תחזור. לא יהיה שוב אמון כזה, אם לא נדע לנצל אותו עכשיו".