השותפות הייחודית בין האמנים למשרד התרבות

מאז תחילת משבר הקורונה עולם התרבות סגור, בן לילה בוטלו ההופעות, צילומים נדחו, ועשרות אלפי אמנים ועובדי במה מצאו את עצמם ללא פרנסה וללא אופק.

בשיא הגל הראשון החליט משרד התרבות, בראשות השר חילי טרופר ומנכ"ל משרד התרבות רז פרויליך, שהוא חבר רשת מעוז, לייצר יום חשיבה אינטסיבי איך לסייע לענף התרבות. המיוחד ביום החשיבה הזה: הוא נערך בשיתוף נציגים של אנשי עולם התרבות, שהיו שותפים מלאים לחשיבה ולגיבוש הפתרונות. מעוז ליווה את יום החשיבה, "האקתון" בהשתתפות אנשי התרבות הבכירים מכל המגזרים בישראל.

הרוב המכריע של המשתתפים היו אנשים שמעולם לא שמעו אפילו על מעוז. מתוך 100 אנשים שהוזמנו למפגש – רק 2 מהם חברי רשת מעוז.

כמו שהתקופה הזו מחייבת, גם האירוע הזה דרש פתרונות יצירתיים: חצי מהמפגשים נערכו פיזית, וחציים בזום. את הרעיונות שגובשו הציגו המשתתפים בחדר אחד – והמנכ"ל והשר ישבו בחדר אחר.

תנאי הפתיחה לא היו פשוטים: המשתתפים הגיעו כועסים, למודי הבטחות ואכזבות. אבל המפגש נתן להם מהרגע הראשון אפשרות ייחודית – להשמיע את קולם בחדר אחד עם מקבלי ההחלטות.

וכך, למרות הכאב שהם נושאים עימם, נוצרו באירוע מפגשים שלא יכלו לקרות בשום מקום אחר. וביחד, הם העלו רעיונות יצירתיים: אפליקציה מיוחדת שתאפשר הופעות קטנות, גמישות למעסיקים ועוד. ולא פחות חשוב מהרעיונות: נוצר שם חיבור ישיר בין אנשי התרבות לבין הממשלה,  שפשוט לא היה קיים קודם.

רוב האתגרים שנוצרו בעקבות משבר הקורונה רחוקים מפתרון. במשרד התרבות עדיין עובדים קשה למצוא את המתווה הנכון, את הנוסחה שתאפשר בין הגלים לפתוח מחדש את עולם התרבות.