השותפות שתכניס עיתונאים ערבים לתקשורת העברית

"בתור עיתונאי, כבר מזמן הבנתי שאין מספיק עיתונאים ערביים בגופי התקשורת הגדולים. כלומר, ברובם אין כמעט בכלל, למעט עיתונאי אחד או שניים שנשלחים לסקר פנימה בלבד – את המגזר הערבי.

החלטתי לשנות את המצב, ופתחתי קורס להכשרת כתבים ערבים, בשיתוף ידיעות אחרונות, ynet ואעלאם, המרכז הערבי לחירות המדיה ובתמיכת שגרירות ארה"ב. את הקורס אני מוביל יחד עם יון פדר, לשעבר עורך ynet, ומשתתפים בו בכירי העיתונאים של "ידיעות אחרונות" כמו נחום ברנע ועורך ynet דרור עמיר, וגם הפרשן המשפטי של ערוץ 13, ברוך קרא.

הקורס כולל 16 מפגשים – 14 מהם עוסקים בנושאים עיתונאיים, ועוד 2 יועברו על-ידי מעוז ויעסקו בהקשבה ונראטיבים. אלו נושאים שכל עיתונאי צריך להכיר ולתרגל, כדי להבין יותר טוב את האנשים שהוא כותב עליהם. נוסף על כך, מקבלים כל המשתתפים פרויקטים, בדמות תחקירים וכתבות שהם צריכים לבצע בליווי צמוד שלי, ואלה יתפרסמו בכלי תקשורת שונים, בהבלטה, במטרה להוביל שינוי תודעתי ולהנכיח את החברה הערבית בתקשורת.

אחת השותפות המרכזיות שלנו למהלך היא חברת רשת מעוז מנאל חדאד, מנהלת תוכניות ומענקים בשגרירות האמריקאית, שתומכת בתוכנית כחלק מפעילותה לקידום מנהיגות צעירה, חירות מדיה, תעסוקה וחיזוק חברה משותפת ושוויונית בישראל. מנאל כבר מתכננת לקדם "מסע אמריקאי" לחלק מהמשתתפים, אחרי הקורונה, להיכרות עם מערכות התקשורת הגדולות והחשובות בעולם.

לקורס כמה יעדים מובהקים. הראשון הוא שכמה שיותר מבין 13 המשתתפים ישתלבו ככתבים בכלי תקשורת מובילים – ויסקרו מגוון תחומים, ולא רק את החברה הערבית. השני נוגע לבחירת הנושאים – ננסה לייצר שינוי גם בחברה הערבית פנימה, בסוגיות המשמעותיות ביותר, כמו האלימות והנשק.

בימים אלה אני בונה את המחזור הבא, שיצטרפו לפרויקטים נוספים שמטרתם לחבר בין החברה הערבית לתקשורת, ולהנכיח את הקול המשמעותי הזה בציבוריות הישראלית הכללית".