כוח של חיבור ברשת מעוז: מדפסות תלת מימד הדפיסו ציוד מיגון לבתי החולים

"הקורונה התחילה בחוסר ודאות אחד גדול. פתאום נגיף, חולים, חירום. מגיפה ארצית ובינלאומית. מאיפה מתחילים? איך מבינים וממפים את הצרכים? איך מגייסים מהר שותפים ונותנים פתרונות יעילים ומתאימים?

בתוך הכאוס, הדברים שידענו אז הם שמצד אחד יש יותר ויותר חולים וקצב הדבקה מדאיג, אבל גם יש עוד נתון מטריד – קצב ההדבקה של צוותי הרפואה. הבנו שיש לנו בעיה גדולה של מיגון הרופאים והצוותים. ובכלל חוסרים בציוד של מערכת הבריאות. אבל לא ידענו להגיד מה החוסרים? מה ההיקף? מה הכי צריכים? עביר להם איפה הפערים?

ובמקביל, אני מקבלת פניות של גופים אזרחיים שעובדים איתנו בשגרה ורוצים עכשיו לעזור למשבר של מערכת הבריאות. מפתחים, מהנדסים, מפעילי מדפסות תלת מימד – מערך שלם של מייקרים שיכולים לעזור לייצר את מה שחסר. אבל אנחנו – לא יודעים באמת מאיפה להתחיל

אז שלחתי הודעה בקבוצת הרשת וביקשתי עזרה. חשבתי שבתוך הבלאגן נצליח איתם לקבל תמונה ברורה ובעיקר מהירה מבתי החולים, ונצליח בהתאם להתארגן מהר במענים.

קיבלתי הודעות חזרה מחברי רשת ענבר, שהם יודעים הכי טוב מה צריך. הם הסבירו שהחוסר הגדול הוא במיגון הבסיסי ביותר – ציוד מיגון, למשל מסיכות פנים. חזרתי למערך המייקרים שאנחנו עובדים איתו – בדקנו איך ומה אפשר.  בהתנדבות מלאה, כולם מתגייסים לעזור עכשיו במה שצריכים הצוותים הרפואיים.

אבל איך מעבירים את ציוד המגן שיוצר? איך נדאג שהמסיכות החדשות יגיעו מהר לבתי החולים בצפון? או למרפאה בדרום? איך מייצרים שינוע מהיר שלא יעכב את פס היצור והאספקה המיוחד שנוצר כאן? וכל זה עוד תחת מגבלות תנועה וסגר?

התחלנו לחשוב על שיתופי פעולה עם חברי רשת אחרים שהתגייסו לעזור בשינוע. מה שבסופו של דבר עבד זה שיתוף פעולה עם חבר רשת מUPS  שעזרו להעביר מהר מאוד ממקום אחד למקום אחר את הציוד החדש.

ונולד גם עוד שיתוף פעולה, עם חבר רשת בארגון "לב אחד" שלקחו על עצמם את כל הלוגיסטיקה המורכבת של שינועים ועוזרים להפעיל את זה עכשיו במרוכז.

אחרי כמה ימים חזרתי לעוד הודעה שקיבלתי בקבוצת הווסטאפ של רשת מעוז, כשביקשתי עזרה להבין מה החוסרים. זה היה חבר רשת מקרן פילנטרופית שכתב לי – גם אנחנו רוצים לעזור. תעדכני אותנו איך אפשר.

אז פניתי אליו, וחשבנו איך אפשר לחזק את כל אותם היצרנים ששעובדים על השלמת הציוד החסר- על חשבונם הפרטי ובהתנדבות מלאה. אנחנו מעריכים את המאמץ שלהם וברור לנו שרוצים לתגמל אותם, על כיסוי העלויות הבסיסיות של חומרי הגלם. אז הצלחנו ביחד לגייס מענק, נעזרנו בשותפות עם מעוז להעביר כסף בצורה מקצועית, פשוטה ויעילה. 

זה רק מראה שכל אתגר שלא עלה לאורך הדרך – הצלחנו למצוא לו פתרון ברשת. זה מאפשר לי ולנו להיות מהירים, יעילים, ובעיקר מאוד גמישים.

היום, כל התהליך (מתיאום, ייצור ואספקה) עובד כבר בעצמו. בעצם – כבר לא רק בתוך גבולות הרשת אלא עם לא מעט בתי חולים ומדפיסים שהתחברו ביניהם וומשיכים לעבוד בעצמם.

ואנחנו, מהמקום שלנו נמשיך ללמוד איך לעשות את זה טוב ומדויק יותר. אנחנו מפצחים עכשיו למשל מערכת משותפת אינטרנטית שתאפשר ליצרנים ולבתי החולים להתקשר ולהעביר צרכים ופתרונות במהירות, בעצמם, בלי שום תיווך. פשטות, יעילות, מהירות. זה מה שאנחנו צריכים ויכולים לעשות עכשיו".