כשהתושבים במצוקה, והטלפון במוקד חסום

"פיתוח מנהיגות צעירה בפריפריה זאת המשימה שלנו בימים של שגרה.לעבוד עם אלפי צעירים וצעירות, בישובים, כפרים, מועצות מקומיות וערים מצפון לדרום. כשהגיעה הקורונה, היה לנו מאוד ברור שהמשימה הזאת תקפה גם עכשיו – והאמת? אפילו יותר.

חיפשנו שותפיות עם ארגונים נוספים בפריפריה עם תפיסה של אזוריות. אז נוצר חיבור לחבר רשת, רוני פלמר בארגון 'לב אחד'. שהפעילו מוקדי חירום בישובים רבים.

ל'לב אחד' היה אתגר: איך להיכנס בפעם הראשונה לפעילות ברשויות ערביות, שהם לא מכירים ולא מכירים אותם. ודווקא שם אנחנו באים עם יתרון – אנחנו כבר פועלים בעשרות רשויות ערביות עם מנהיגים צעירים בני המקום.

אז התחלנו לעבוד עם רשויות ערביות בכל הארץ, להקים מוקדי חירום טלפוניים אליהם תושבים, שסגורים עכשיו עם המשפחות שלהם בתוך הבתים, , יתקשרו.

במועצה המקומית ג'סאר א-זארקא הקמנו מוקד כזה. השגנו מבנה מהרשות, גייסנו את המתנדבים שלנו מתוכנית המנהיגות "מסאר" ורכשנו אפילו מספר טלפון שיהווה מוקד חירום ויהיה זמין לפניות התושבים.

במקביל, בנינו מערך הסברה לתושבים אודות הנגיף והחשיבות של הבידוד, הסברה שהוציאה את הישוב ממפת התחלואה בישראל ושכנעה חולים לצאת למלוניות. על מנת לסייע לתושבים חילקנו אלפי סלי מזון, משחקים והפעלות לילדים.

אבל אחרי כמה ימים הבנו שיש לנו בעיה: שמענו על כמה תושבים שלא מצליחים לחייג למוקד. הם מתקשרים למספר הטלפון החדש של אבל השיחה נחסמת. התברר שזו תקלה של חברת סלולר. המשמעות: הרבה מקרים דחופים, צורך בתרופות, מלונית, מוצרי מזון בסיסיים, מטרנה לתינוקות – פשוט לא מגיעים אלינו.

בעיה פשוטה, חשבנו. כמה קשה זה כבר להסיר חסימה על מספר טלפון? אבל עוברות כמה שעות ואנחנו לא מצליחים לפתור את זה. עובר יום, ועוד יום – ואין מענה מחברת התקשורת, הקו חסום, התושבים לא מצליחים לפנות למוקד.

אז שלחתי הודעה בקבוצת הווטסאפ של רשת מעוז ושאלתי: יש למישהו רעיון? מישהו יכול לעזור? עברה דקה ונכנסת עוד הודעה ועוד הודעה. כל אחד מציע את הערוצים שלו.

חבר רשת מציע להתייעץ עם חבר רשת אחר, אני פונה אליו והוא מחבר אותי לאיש קשר שלו (כבר מחוץ לגבולות הרשת).

 אני מתקשרת והוא מעלה אותי לשיחה עם מנכ"ל חברת התקשורת. אני מקבלת הבטחה לטיפול מיידי, ותוך חצי שעה קו הטלפון במוקד מתחיל לצלצל. החסימה מהקו הוסרה, מאות תושבים יכולים לחייג ולהגיע אלינו.

זה רק חיבור קטן, של להפעיל את האנשים במקומות הרלוונטיים ולהתגייס אחד עם השני, כי כולנו בסופו של דבר פועלים למען אותה המטרה – לסייע לחברה הישראלית להתמודד עם מצב החירום".