מבצע קורונה: עוצרים את "הנשירה"

איך נראית למידה בחירום מתמשך בביתר עילית החרדית? עם תחילת הקורונה רק מוסד חינוכי אחד עבר ללמידה מרחוק כמו שאנחנו מכירים אותה בחברה הכללית, כלומר בצורה מקוונת.

בשאר המוסדות ידענו שצריך להמשיך שגרת למידה, אבל האתגר שעמד לפתחינו דרש פתרונות יצירתיים ואפקטיביים לנהל מערך לימודי סדיר בבתים ומשפחות ברוכות ילדים בלי מחשבים וחיבור לרשת?

אגף החינוך עמד בפני משימה לא פשוטה, ובהתארגנות זריזה תוך פחות משבוע ימים, המוסדות הקימו מערך לימוד מרחוק מותאם: במקום למידה במסכי הזום – דרך הטלפון הכשר. הילדים יכלו לעלות טלפונית למרחבים קוליים לשיחה אישית עם המורה, ובמקביל להאזין לשיעורים מוקלטים.

הפתרון הוכיח את עצמו במענה איכותי ומהיר לאלפי תלמידים מכל הקהילה בביתר עילית. אבל ידענו שבתווך נותרו מאות תלמידים שלא משתתפים במרחבים הקוליים מכל מינים סיבות –  פדגוגיות, רגשיות או חברתיות. מדובר על כ-300 תלמידים ותלמידות, שעונים על ההגדרה של תלמידים בסיכון לנשירה סמויה וגלויה. חלקם היו מחוץ למסגרות עוד לפני שהתפרצה הקורונה, וחלקם מצאו עכשיו את עצמם בודדים ללא מסגרת חינוכית שתתמוך ותלוה אותם בתקופה כה רגישה ושברירית.  

החכם מכל האדם, שלמה המלך, כבר טבע את הפתרון לעתות משבר שכאלה ועצתו הנבונה היא איך לא – להתייעץ. "תשועה – ברוב יועץ". התקשרתי לתושב העיר, מנחם בומבך מייסד וראש רשת חינוכית "נצח"
 וגם חבר רשת מעוז. שיתפתי אותו באתגר וביקשתי לשמוע את עצתו.

הבנו שהדבר הראשון שצריך לעשות הוא טכני: לחבר אותם בחזרה ללימודים. אז בשיתוף פעולה מהיר, העמותה הקימה מערך ללמידה מרחוק מותאם, גייסנו משאבים לרכישת ציוד לתלמידים שהיו זקוקים לו. הגענו אליהם עד הבית, ולכל נער שקיבל ציוד, הצמדנו גם חונך בוגר, שילווה אותו ויהיה איתו בקשר בתקופה הזו, וגם יתמוך בהמשך למידה וצמצום פערים.

בזכות המאמץ המשותף הזה, יש הרבה מאוד תלמידים ותלמידות שהצלחנו להחזיק בתוך שגרת למידה. שגרה מוזרה אומנם, אבל בתוך מסגרת ברורה, שכולנו יודעים עד כמה היא חשובה.

האתגרים לא הסתיימו. כשקיבלתי את חשבון הטלפון בחודש הראשון, חשכו עיניי: 1000 שקל חשבון טלפון חודשי. ואני לא הייתי לבד. כל המשפחות שילדיהן מחוברים למסלולי הטלפון הביתיים, הגיעו לחובות של אלפי שקלים.

גם התשתיות קרסו, ומהר. תמיד היו לנו בעיית קליטה טלפונית בביתר עילית, ועכשיו, עם פעילות מקבילה של כל כך הרבה קווים, התשתית לא הצליחה לעמוד בעומס.

המשבר הוליד גם הזדמנויות לשיתופי פעולה. קודם כל בתוך אגפי העירייה – בין אגף החינוך לשירות הפסיכולוגי על למידה דרך הטלפון או חיזוק הקשר עם הורים. גם ברמה האזורית: הקמת קו טלפון ומרחבים קוליים של המתנ"ס, קהילות וארגוני נוער, וגם בין הרשות המקומית לממשלה כמו בשיתוף פעולה עם משרד התקשורת להוזלת העלויות הכבדות והבלתי צפויות בשימוש בטלפונים".