הרכיב הסודי שיקדם פינוי־בינוי בדירה שלכם

חגי טולדנו, ראש אגף קהילה ברשות להתחדשות עירונית וחבר רשת "מעוז", הבין שמה שחסר כדי לקדם פרויקטים זה לא בהכרח עורכי דין או היתרים

תגידו לרוב האנשים התחדשות עירונית או "הבניין שלכם מועמד לעבור תמ"א", והתגובה תהיה: עד שזה יקרה, כבר יהיו לי נכדים. פרויקטים כאלו תקועים במשך שנים, למרות שעל פניו נדמה שלכולם יש אינטרס לקדם אותם. לעיתים דיירים מעכבים את החתימה כי הם חוששים שהיזם לא נותן להם את מה שמגיע להם, ופעמים אחרות היזם לא דוחף קדימה כי המדיניות העירונית לא לחלוטין ברורה או שקופה לו והוא חושש שיצא בהפסד, והרשות המקומית נתונה במתח שבין הרצון לקדם התחדשות של השכונות הוותיקות ובין הצורך לספק שירותים ותשתיות ראויות לתושביהן.

כולם – הרשות המקומית, התושבים והיזמים, צריכים לעבוד יחד בכדי לקדם פרויקטים אך רמות האמון ביניהם נמוכות, אז מה הפלא שהתהליכים תקועים?

הממשלה החליטה על קידום התחדשות עירונית ברחבי הארץ, הציבה לעצמה יעדים והקימה לצורך כך את הרשות להתחדשות עירונית. חגי הוא האיש שעומד בראש אגף קשרי קהילה ובהתאם צריך לאזן בין האינטרסים של כל השחקנים – התושבים, היזמים והרשויות – תוך שהוא דואג לפתוח את הפקק שנוצר במקרים של חוסר האמון ביניהם.

על מנת לעמוד במשימה זו, הוחלט לפעול, בין היתר, באמצעות מנהלות עירוניות להתחדשות עירוניות ברשויות המקומיות השונות, שירכזו את התהליכים ברמה מקומית ויהוו גורם דוחף ומקדם. חגי הגיע לליווי "100 יום" כשהבין שאמון בין השחקנים הוא המפתח להצלחה. ולכן שהצלחת המנהלות תלויה גם ביי
כולת שלהן להיות שחקן המקדם את רמת האמון בין השחקנים השונים. הוא החליט שעליו לבסס מנגנונים ופרקטיקות שיובילו לשקיפות, בהירות ויסייעו לגבש "כללי משחק" ברורים ובכך יסייעו בבניית אמון.

כל מנהלת עירונית מתנהלת קצת אחרת, חלקן יושבות ברשות, חלקן בחברה הכלכלית, מקצתן נבנות על תשתית קיימת ומרביתן חדשות והוקמו רק לפני מספר חודשים. אך לצד המאפיינים הייחודיים, על חגי, כמנחה המקצועי וגורם מתקצב (במאצ'ינג) לדאוג לתמונה הרחבה – הוא מחויב להגביר את האפקטיביות של המנהלות ומאמין שזו תנבע מהיכולת שלהן לשמור על מקצועיות, איזון בין אינטרסים ושקיפות. הוא דואג שכלל המנהלות יחזיקו בתפיסה אקטיבית וייהנו מתשתיות טכנולוגיות שמאפשרות ניהול פרויקטים ברמה גבוהה, לצד יכולות מדידה שיאפשרו למנהלות לאמוד את מידת ההצלחה שלהן ולדאוג בכל עת להשתפר ולדייק את פעילותן.