העיתונות החדשה: של הציבור, למען הציבור

יאיר טרצ'יצקי, חבר רשת "מעוז", הקים את "התנועה לעיתונות ציבורית" כדי להפוך את העיתונות ממוצר במשבר לתנועה רחבה של עיתונאים ואזרחים, שעושים יחד עיתונות איכותית שלא רק זוכה לאמון ציבורי רב אלא גם מסייעת לייצר חברה טובה יותר

תיק 2000 . תיק 4000 . פייק ניוז. האמון בתקשורת בשפל – 70% מהציבור לא מאמינים לה – ובמצב כזה קל לשכוח את התפקיד הציבורי החשוב שלה: להביא מידע לידיעת הציבור, ולשנות באמצעותו את המציאות.

יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים, עובד כבר שנים רבות בחיזוק מעמד העיתונאים – על מנת לאפשר להם לעשות את עבודתם למען הציבור באופן מקצועי, בלי השפעות זרות. היוזמה החדשה שלו, "התנועה לעיתונות ציבורית", מיועדת להפוך את העיתונות ממקצוע שנעשה על ידי אליטה סגורה – לתנועה שמשרתת את הציבור והציבור לוקח בה חלק.

המטרה היא להפוך את הציבור מקהל פסיבי שצורך את התוכן, לקהל אקטיבי שמעלה נושאים חברתיים שחשובים לו לסדר היום הציבורי ומשתתף בעשייה עצמה. באופן הזה, מקווה יאיר, יגבר האמון כלפי התקשורת, ובכך שהיא מבצעת את תפקידיה הציבוריים ולא רק פועלת למען רייטינג והכנסות.

יאיר הגיע ל" 100 יום" כדי לחדד את תיאוריית השינוי מול החזון הגדול, לתרגם את הרעיון והחזון למבנה ארגוני ולקבל סיוע בגיוס משאבים.

לפי יאיר, "התנועה לעיתונות ציבורית ממציאה מחדש את הקשר בין העיתונות לבין הציבור באופן שממקסם אמון: במקום עסק שמטרתו לייצר עיתונות כדי למכור את
הקהל הפאסיבי למפרסמים, זו תהיה תנועה חברתית שמטרתה היחידה היא לשרת את הציבור ומייצרת עיתוי נות שמבוססת על שותפות, מעורבות, הידברות, שייכות, שקיפות וגיוון".

כדי ליישם את החזון הזה, בשלב הראשון מעוניין יאיר לרתום את הציבור עצמו לעשייה עיתונאית, ולרתום את העיתונאים וגופי התקשורת כדי שיפעילו את הציבור ישתפו איתו פעולה ובסוף יפרסמו אצלם את התוצרים. במסגרת זו, הוא חיבר בין פעילים בתנועה לבין אביב לביא, מגיש התוכנית "עושים סדר" בגלי צה"ל וביחד הם דירגו את השירות בתחנות הרכבת, בפינה קבועה ששודרה בתוכנית. קבוצה אחרת של צעירים שפעילים בתנועה, עבדו יחד עם רוני לינדר, חברת רשת וכתבת הבריאות של TheMarker על כתבה שבדקה כמה זמן לוקח להשיג תור לרופא מומחה והתפרסמה ככותרת הראשית של
העיתון.